Inboedelverzekering
Wat is een inboedelverzekering?
De spullen in uw huis kunnen op veel manieren beschadigen. De financiële gevolgen hiervan zijn vaak groot. Met een inboedelverzekering bent u verzekerd voor de financiële gevolgen van dit soort gebeurtenissen. Voor het huis zelf kunt u een opstalverzekering afsluiten.
Welke risico’s dekt een inboedelverzekering?
Over het algemeen dekt een inboedelverzekering schade aan de spullen in uw huis als gevolg van bijvoorbeeld brand, storm, diefstal, neerslag, bliksem, vorst of een explosie. Schade die u met opzet heeft veroorzaakt, wordt nooit vergoed.
Uitgebreidere dekking
Vaak kunt u naast de standaarddekking ook kiezen voor een uitgebreidere dekking. En voor zeer waardevolle spullen, zoals sieraden, kunt u een speciale verzekering afsluiten. Dat is een kostbaarhedenverzekering.
Voor de verzekering geldt soms een eigen risico.
Wat zijn de verplichtingen van de verzekeraar?
De verzekeraar handelt schade af
Nadat u schade heeft gemeld, regelt de verzekeraar met u zo snel mogelijk de afwikkeling hiervan. Het is daarbij belangrijk dat de verzekeraar de toedracht en de omvang van de schade goed kan beoordelen. Daarvoor kan hij een expert inschakelen. U kunt er dan ook voor kiezen zelf een eigen expert naar de schade te laten kijken. Dat heet contra-expertise.
De schadevergoeding stelt de expert vast op basis van nieuwwaarde of dagwaarde van het beschadigde object. Bij vergoeding van de dagwaarde gebruikt de verzekeraar een afschrijvingspercentage.
Direct geregeld
Soms herstelt een gespecialiseerd bedrijf ter plekke de schade. Dat doet het bedrijf in opdracht van de verzekeraar. In de polisvoorwaarden van de verzekeraar leest u precies hoe dit is geregeld.
De verzekeraar informeert u over veranderingen
Tijdens de looptijd van de verzekering kunnen bepaalde zaken veranderen. Zowel bij u als bij de verzekeraar. Het kan bijvoorbeeld gaan om …
… uitbreiding of beperking van de dekking;
… aanpassing van de premie;
… verlenging van uw verzekering.
U kunt erop rekenen dat de verzekeraar u op de hoogte houdt van veranderingen die voor u belangrijk zijn.
Wat zijn mijn verplichtingen?
• U geeft de verzekeraar volledige en juiste informatie als u de verzekering afsluit. Zo kan de verzekeraar precies het risico inschatten en de premie vaststellen. Wanneer u niet eerlijk of volledig bent bij het afsluiten of tijdens de looptijd van de verzekering, dan kan dit betekenen dat de verzekeraar niet uitkeert bij schade. Het kan ook betekenen dat de verzekeraar de verzekering opzegt.
• U laat het aan de verzekeraar weten als er tijdens de looptijd van de verzekering iets verandert in uw situatie of omstandigheden. Denk aan een adreswijziging of een verandering in uw gezinssituatie.
• U betaalt de premie op tijd, anders loopt u de kans dat er geen dekking is als er iets gebeurt.
• U doet er alles aan om schade te voorkomen en te beperken.
• Wanneer u toch schade heeft of maakt, dan meldt u dit zo snel mogelijk aan de verzekeraar. U geeft hem altijd volledige en juiste informatie.
Welke factoren bepalen de hoogte van de premie?
Een aantal dingen is belangrijk als de verzekeraar de premie bepaalt. De verzekeraar kijkt onder andere naar:
• de waarde van uw spullen;
• waar u woont (uw woongebied);
• het type woning waarin u woont;
• eventuele preventiemaatregelen, zoals een alarm;
• de dekking;
• uw schadeverleden;
• of u garantie tegen onderverzekering heeft.
Wat doet de verzekeraar met de premie?
De verzekeraar gebruikt de premie:
• voor het vergoeden van schade aan uw spullen waarvoor u verzekerd bent;
• voor het inschakelen van een expert om de schade te beoordelen wanneer dit nodig is;
• om ervoor te zorgen dat na een brand of waterschade uw woning wordt schoongemaakt. Dat zijn schoonmaakkosten;
• om ervoor te zorgen dat kapotte spullen worden weggehaald. Dat zijn opruimingskosten;
• voor kosten die u heeft moeten maken om de schade te beperken. Dit zijn bereddingskosten;
• voor administratiekosten;
• om Stichting Salvage te steunen. Dit is een organisatie die zorgt voor persoonlijke hulpverlening en maximale schadebeperking na een brand. Zie www.stichtingsalvage.nl;
• om ervoor te zorgen dat zijn organisatie en de mensen met wie hij werkt, maximaal deskundig en servicegericht zijn. Zodat zij geconcentreerd en uiterst zorgvuldig met uw verzekeringsvragen en persoonlijke informatie omgaan;
• om eventueel een vergoeding te betalen aan een verzekeringsadviseur voor zijn diensten en adviezen. Dit geldt als u de verzekering sluit via een verzekeringsadviseur. U kunt die vergoeding ook rechtstreeks aan uw verzekeringsadviseur betalen; de vergoeding maakt dan geen deel uit van de premie. Het advies van een verzekeringsadviseur is dus niet gratis.
Trefwoordenlijst
Afschrijvingspercentage
Vergoedt de verzekeraar de dagwaarde? Dan gebruikt hij een afschrijvingspercentage. Dit is het gedeelte dat een product minder waard is geworden nadat u het heeft gekocht. De verzekeraar berekent dan hoeveel procent van de oorspronkelijke waarde hij aan u uitkeert. De hoogte van het afschrijvingspercentage hangt af van de leeftijd, het soort product en de staat van het product.
Bereddingskosten
Soms is het nodig om direct bij of na een gebeurtenis kosten te maken. Om zo schade te verminderen. Of om schade die dreigt te ontstaan, te voorkomen. Dat noemen we bereddingskosten. Denk bijvoorbeeld aan het inslaan van een ruit om een brandblusser te kunnen pakken.
Contra-expertise
Na een schade kan de verzekeraar een expert inschakelen om de schade vast te stellen. Meestal komt die expert er samen met u goed uit. Maar u mag ook een eigen expert in de arm nemen. Als de schade is gedekt, vergoedt de verzekeraar ook de kosten die u hiervoor maakt. U krijgt maximaal de kosten van de expert van de verzekeraar vergoed.
Eigen risico
U spreekt met uw verzekeraar af dat u een bepaald bedrag van de schade zelf betaalt. Dat is uw eigen risico.
Expert
Een expert beoordeelt de schade die is ontstaan. Ook stelt hij de hoogte van de schade vast.
Nieuwwaarde en dagwaarde
Nieuwwaarde
Met het bedrag dat u van de verzekeraar krijgt, kunt u een nieuw object kopen van dezelfde soort en kwaliteit. Dit heet nieuwwaarde.
Dagwaarde
Spullen worden na verloop van tijd minder waard. Dat komt door veroudering of slijtage. In de winkel liggen inmiddels weer nieuwe producten die technisch vaak beter zijn dan de oude producten. Zijn uw spullen niet meer nieuw? Dan trekt de verzekeraar een bepaald bedrag van de nieuwwaarde af. Dit heet afschrijving. De nieuwwaarde minus de afschrijving is dus de dagwaarde.
In de polisvoorwaarden leest u of u de nieuwwaarde of dagwaarde vergoed krijgt.
Onderverzekering
Als u bent onderverzekerd, dan is het verzekerde bedrag in uw polis te laag vastgesteld. U loopt dan het risico dat u niet de hele schade vergoed krijgt. Om deze nadelige gevolgen te voorkomen, bieden veel verzekeraars de mogelijkheid om een garantie tegen onderverzekering af te sluiten.
Opruimingskosten
Na een schade kunnen opruimingskosten ontstaan. Dit zijn bijvoorbeeld de kosten van het opruimen van restanten van uw inboedel. Zodat u nieuwe spullen in huis kan zetten.
Opzet
Schade die opzettelijk wordt veroorzaakt door een verzekerde, is niet verzekerd. Opzettelijk betekent dat iemand iets expres doet of juist niet doet. De gevolgen hiervan interesseren hem niet.
Polisvoorwaarden
Een verzekering is een contract tussen u en de verzekeraar. Dit contract is vastgelegd in een polisblad en polisvoorwaarden. Samen heet dit de polis. In de polis leest u heel precies:
• de premie;
• eigen risico’s;
• de verzekerde risico’s;
• de uitsluitingen daarop;
• uw rechten en plichten;
• de rechten en plichten van de verzekeraar.
Het is voor u dus een belangrijk document. Leest u daarom de polis goed door.
Premie
Premie is het geldbedrag dat u betaalt voor de verzekering. U moet de premie op tijd betalen. Daarmee voorkomt u dat er geen dekking meer is.
Schoonmaakkosten
Na een schade kunnen schoonmaakkosten ontstaan. Bijvoorbeeld als uw huis en de inboedel verontreinigd zijn door een brand of explosie. U moet dan de spullen laten reinigen. Of u moet maatregelen nemen om verdere verontreiniging te voorkomen. De kosten hiervan heten schoonmaakkosten.
Verbond van Verzekeraars
Het Verbond van Verzekeraars is de belangen- vereniging van particuliere verzekeraars op de Nederlandse markt. De leden van het Verbond vertegenwoordigen samen meer dan 95 procent van de verzekeringsmarkt.
Verlenging van uw verzekering
Het Verbond van Verzekeraars heeft regels gemaakt voor verzekeraars over het verlengen van verzekeringen. Wanneer uw verzekering voor de eerste keer met een jaar wordt verlengd, dan laat de verzekeraar u weten dat u de verzekering op ieder moment kunt opzeggen. U heeft dan een opzegtermijn van maximaal een maand.
Langer dan een jaar
Wilt u uw verzekering voor langer dan een jaar afsluiten of verlengen? Dan moet u hiervoor een extra handtekening zetten. U kunt de verzekering dan niet zomaar eerder opzeggen. U bent dan gebonden aan een bepaalde afgesproken contractstermijn.
Meer informatie over het afsluiten, verlengen en opzeggen van verzekeringen leest u op www.allesoververzekeren.nl.
Woongebied
In bepaalde provincies en plaatsen loopt u meer kans op schade. Woont u bijvoorbeeld in de stad? Dan heeft u een grotere kans op inbraak dan wanneer u op het platteland woont.