Pleziervaartuigenverzekering

Wat is een pleziervaartuigenverzekering?


 

Als u een boot heeft, is het belangrijk om deze goed te verzekeren. Uw boot kan beschadigen of worden gestolen. Maar het is ook belangrijk om u te verzekeren voor schade die u aan anderen veroorzaakt met uw vaartuig. Daarvoor is de pleziervaartuigverzekering.

Welke risico’s dekt een pleziervaartuigenverzekering?


 

Over het algemeen heeft u bij een pleziervaartuigverzekering de volgende keuzes:

• U verzekert alleen uw wettelijke aansprakelijkheid voor schade die u aan anderen kunt veroorzaken met uw vaartuig.

• U verzekert ook uw vaartuig zelf. Dat doet u WA-casco.

Wettelijke aansprakelijkheidsdekking

Kiest u voor een wettelijke aansprakelijkheidsdekking? Dan vergoedt de verzekeraar de schade waarvoor u aansprakelijk bent. Schade aan uw eigen boot is met deze dekking dus niet verzekerd.

Materiële schade …

Gaat het om kapotte spullen? Dan is sprake van materiële schade. De afhandeling van dit soort schade kost meestal weinig moeite.

… of letselschade

Zijn er doden of gewonden in het spel? Er is dan letselschade. Het is dan erg belangrijk dat de schade zorgvuldig wordt afgehandeld. Het kan gaan om gevoelige en ingewikkelde situaties. Hierdoor kunnen de schadebehandeling en -vergoeding langer duren. Hoe groot de schade van een slachtoffer is, kun je meestal pas goed beoordelen als het slachtoffer (vrijwel) is genezen.

WA-cascoverzekering

Een WA-cascoverzekering dekt naast de aansprakelijkheidsschade ook schade aan uw eigen vaartuig. Dit is schade door brand, een aanvaring, vandalisme of diefstal. De verzekeraar zorgt ervoor dat de schade door dit soort gebeurtenissen wordt vergoed. Niet alleen uw vaartuig zelf is dan verzekerd, maar ook schade aan uw spullen in, aan en op uw vaartuig. Welke spullen precies verzekerd zijn, leest u in de polisvoorwaarden.

Ongevallenverzekering

Ook kunt u meestal een ongevallenverzekering afsluiten. Of dit is meeverzekerd op uw WA-casco verzekering. Een ongevallenverzekering keert een bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit van de opvarenden door een ongeval. Hoe hoog deze uitkering is, leest u in de polisvoorwaarden van uw pleziervaartuigverzekering.

 

 

Soms heeft u een eigen risico. Schade die u met opzet heeft veroorzaakt wordt nooit vergoed.

Wat zijn de verplichtingen van de verzekeraar?


 

De verzekeraar handelt schade af

Nadat u schade heeft gemeld, regelt de verzekeraar zo snel mogelijk de afwikkeling hiervan. Dat doet hij met u of met de persoon bij wie u schade heeft veroorzaakt. Het is daarbij belangrijk dat de verzekeraar de toedracht en de omvang van de schade goed kan beoordelen. Daarvoor kan hij een expert inschakelen.

Nieuwwaarde of dagwaarde

De verzekeraar stelt de schadevergoeding vast op basis van de nieuwwaarde of dagwaarde van het beschadigde object. Dit hangt af van hoe oud uw boot en/of uw spullen zijn. Vergoedt de verzekeraar de dagwaarde? Dan gebruikt hij een afschrijvingspercentage. In de polisvoorwaarden van de verzekeraar leest u hoe dit is geregeld.

Het proces om letselschade af te handelen, is vaak complexer en gevoeliger dan bij materiële schade. Daarom zijn hiervoor regels opgesteld: de Gedragscode Behandeling Letselschade. Verzekeraars houden zich bij letselschadebehandeling aan deze gedragscode.

De verzekeraar informeert u over veranderingen

Tijdens de looptijd van de verzekering kunnen bepaalde zaken veranderen. Zowel bij u als bij de verzekeraar. Het kan bijvoorbeeld gaan om …

… uitbreiding of beperking van de dekking;

… aanpassing van de premie;

… verlenging van uw verzekering.

U kunt erop rekenen dat de verzekeraar u op de hoogte houdt van veranderingen die voor u belangrijk zijn.

Wat zijn mijn verplichtingen?


 

U geeft de verzekeraar volledige en juiste informatie als u de verzekering afsluit. U geeft uw persoonlijke gegevens en gegevens over de boot. Zoals het soort, de waarde ervan en het vaargebied. Zo kan de verzekeraar precies het risico inschatten en de premie vaststellen. Wanneer u niet eerlijk of volledig bent bij het afsluiten of tijdens de looptijd van de verzekering, dan kan dit betekenen dat de verzekeraar niet uitkeert bij schade. Het kan ook betekenen dat de verzekeraar de verzekering opzegt.

• U laat het aan de verzekeraar weten als er tijdens de looptijd van de verzekering iets verandert in uw situatie of omstandigheden. Denk aan een verandering van vaargebied of bijvoorbeeld een grote verandering aan de boot.

• U betaalt de premie op tijd, anders loopt u de kans dat er geen dekking is als er iets gebeurt.

• U doet er alles aan om schade te voorkomen en te beperken.

• Wanneer u toch schade heeft of maakt, dan meldt u dit zo snel mogelijk aan de verzekeraar. U geeft hem altijd volledige en juiste informatie.

Welke factoren bepalen de hoogte van de premie?


 

Een aantal dingen is belangrijk als de verzekeraar de premie bepaalt. De verzekeraar kijkt onder andere naar:

• het soort, type en de grootte van de boot;

• het materiaal waarvan de boot gemaakt is;

• de maximale snelheid van de (motor)boot;

• de aanschaf of nieuwprijs van de boot;

• het bouwjaar van de boot;

• het gebied waar u vaart;

• uw schadeverleden.

Wat doet de verzekeraar met de premie?


 

De verzekeraar gebruikt de premie:

• voor het vergoeden van de schade aan uw boot;

• voor het vergoeden van schade aan anderen wanneer u daarvoor aansprakelijk bent;

• voor het inschakelen van een expert om de schade te beoordelen als dat nodig is;

• om uw boot te borgen als dat nodig is;

• voor kosten die u heeft moeten maken om de schade na een ongeval te beperken. Dit zijn bereddingskosten;

• voor administratiekosten;

• om ervoor te zorgen dat zijn organisatie en de mensen met wie hij werkt, maximaal deskundig en servicegericht zijn. Zodat zij geconcentreerd en uiterst zorgvuldig met uw verzekeringsvragen en persoonlijke informatie omgaan;

• om eventueel een vergoeding te betalen aan een verzekeringsadviseur voor zijn diensten en adviezen. Dit geldt als u de verzekering sluit via een verzekeringsadviseur. U kunt die vergoeding ook rechtstreeks aan uw verzekeringsadviseur betalen; de vergoeding maakt dan geen deel uit van de premie. Het advies van een verzekeringsadviseur is dus niet gratis.

Trefwoordenlijst


 

Aansprakelijkheid

U bent aansprakelijk voor schade die veroorzaakt is door iets wat u heeft gedaan. U bent ook verantwoor-delijk voor schade die veroorzaakt is doordat u niets heeft gedaan, terwijl u wel wat had moeten doen. Dit staat in de wet.

Afschrijvingspercentage

Vergoedt de verzekeraar de dagwaarde? Dan gebruikt hij een afschrijvingspercentage. Dit is het gedeelte dat een product minder waard geworden is nadat u het heeft gekocht. De verzekeraar berekent dan hoeveel procent van de oorspronkelijke waarde hij aan u uitkeert. De hoogte van het afschrijvingspercentage hangt af van de leeftijd, het soort product en de staat van het product.

Bereddingskosten

Soms is het nodig om direct bij of na een gebeurtenis kosten te maken. Om zo schade te verminderen. Of om schade die dreigt te ontstaan, te voorkomen. Dat noemen we bereddingskosten.

Eigen risico

U spreekt met uw verzekeraar af dat u een bepaald bedrag van de schade zelf betaalt. Dat is uw eigen risico.

Expert

Een expert beoordeelt de schade die is ontstaan. Ook stelt hij de hoogte van de schade vast. Dat kan schade aan spullen of mensen hun gezondheid zijn. Zo beoor-deelt een schade-expert de schade aan een boot of aan bagage. Beoordeelt en adviseert een arts over het letsel van een slachtoffer. En een arbeidsdeskundige kijkt onder andere naar de gevolgen van het letsel als iemand door een ongeluk niet of nog maar gedeeltelijk kan werken.

Gedragscode Behandeling Letselschade

In de Gedragscode Behandeling Letselschade staat precies hoe een verzekeraar bij letselschade moet handelen. Een van de belangrijkste onderdelen is de tijd die de afhandeling mag duren. Maar ook de manier waarop de verzekeraar de verschillende partijen betrokken houdt in het proces. De gedragscode is een belangrijke regel. De verzekeraar moet zich hieraan houden. Kijk voor meer informatie over de gedragscode op www.letselcode.nl.

Letselschade

Letselschade is schade aan mensen en hun gezond-heid. Ook de gevolgen van letselschade vallen hier-onder. Zoals langdurig verlies van inkomen doordat iemand niet kan werken door het ongeluk. Wanneer iemand letselschade heeft, kunnen de kosten flink oplopen. Ook is het belangrijk zorgvuldig om te gaan met de slachtoffers en nabestaanden.

Materiële schade

Materiële schade is schade aan of verlies van spullen. Denk aan schade aan kleding.

Nieuwwaarde en dagwaarde

Nieuwwaarde

Met het bedrag dat u van de verzekeraar krijgt, kunt u een nieuw object kopen van dezelfde soort en kwaliteit. Dit heet nieuwwaarde.

Dagwaarde

Spullen worden na verloop van tijd minder waard. Dat komt door veroudering of slijtage. In de winkel liggen inmiddels weer nieuwe producten die technisch vaak beter zijn dan de oude producten. Zijn uw spullen niet meer nieuw? Dan trekt de verzekeraar een bepaald bedrag van de nieuwwaarde af. Dit heet afschrijving. De nieuwwaarde minus de afschrijving is dus de dagwaarde.

In de polisvoorwaarden leest u of u de nieuwwaarde of dagwaarde vergoed krijgt.

Opzet

Schade die opzettelijk wordt veroorzaakt door een verzekerde, is niet verzekerd. Opzettelijk betekent dat iemand iets expres doet of juist niet doet. De gevolgen hiervan interesseren hem niet.

Polisvoorwaarden

Een verzekering is een contract tussen u en de verzekeraar. Dit contract is vastgelegd in een polisblad en polisvoorwaarden. Samen heet dit de polis. In de polis leest u heel precies:

• de premie;

• eigen risico’s;

• de verzekerde risico’s;

• de uitsluitingen daarop;

• uw rechten en plichten;

• de rechten en plichten van de verzekeraar.

Het is voor u dus een belangrijk document. Leest u daarom de polis goed door.

Premie

Premie is het geldbedrag dat u betaalt voor de verzekering. U moet de premie op tijd betalen. Daarmee voorkomt u dat er geen dekking meer is.